صحت برای همه شما میتوانید تمام معلومات صحی را در اینجا بیابید

Saturday, November 18, 2006

بررسی شخصیت افراد افراطی در مبارزه با سکس



افراد برحسب نحوه ارضاء غرایزشان ، شخصیت های مختلفی دارند .
ارضاء بعضی غرایز بسادگی امکان پذیر است . مثل خوردن غذا به هنگام گرسنگی . ولی در رابطه با ارضاء بعضی غرایز با مشکلات بیشتری روبرو هستیم مثل شهوت و پرخاشگری ، البته در فرهنگ ها و جوامع مختلف حساسیت ها تفاوت داشته و شخصیت های مختلفی شکل می گیرد .

در حالیکه ریشه و انگیزه بیشتر این نوع شخصیت ها شبیه هسند ولی نوع تظاهر آن در افراد ، متفاوت است.
اگر ارضاء غریزه افراد در جوامعی سرکوب شود و از نظر اجتماعی با موانع عمده ای روبرو شود ، افراد مکانیسم های مختلف دفاعی در برابر آن اتخاذ می کنند. یکی از این مکانیسم ها واکنش وارونه ( Reaction Formation ) نام دارد.که بیشتر د رمورد غرایز جنسی و پرخاشگری اعمال می شود . به این معنا که فرد بر عکس آرزوی قلبی خود رفتار می کند (و
البته این مسئله نا خودآگاه هست و ممکن است خود فرد از آن آگاهی نداشته باشد) .

مثلا تمایل شدیدش به سکس و مسائل شهوانی منجر می شود که او به عکس رفتار کرده و به مبارزه با مسائل جنسی بپردازد و به مشاغل و کارهایی بپردازد که به نحوی سروکار با شهوت او داشته باشد. مثلا مسئول سانسور مسائل جنسی فیلمها ، مجلات و ... شود.
متصدی مبازره با مفاسد اجتماعی و مسائل جنسی یا نهی و امر ها شود یا به مبارزه با روسپیگری بپردازد ، یا در برنامه های سازمان دهی شده علیه سکس شرکت کند ، یا به سخنرانی علیه مسائل سکی و روابط دختر و پسر بپردازد ، یا بیشترین شکایتش در مورد زیاد شدن بی بند و باری جنسی ، تهاجم فرهنگی ، بی حجابی و .... باشد .
همینطور در جامعه که افراد پرخاشگر مقبولیت ندارند ، افرادی که از مکانیزم واکنش وارونه استفاده می کنند ، به مشاغلی می پردازند که از نظر جامعه قابل قبول بوده و به نوعی با پرخاشگری سروکار داشته باشد مثل : زندانبان ، بازجو ، قاضی ، جراح ، پلیس و .... به هر حال از دیدگاه مکتب روانکاوی در روانشناسی ممکن است این افراد ، خودشان نیز از انگیزه اشان و واکنش وارونه در خود بی خبر باشند.
شاید شما 2 سئوال برایتان پیش آمده باشد.

1 - آیا همه افرادی که در چنین مشاغلی خدمت می کنند از واکنش وارونه استفاده می کنند ؟ و اگر اینگونه نیست ، چگونه باید افراد با انگیزه صحیح را از افراد نادرست بازشناسیم؟
2 - مسائل بالا چه ربطی به شخصیت افراد افراطی دارد.

پاسخ دو سئوال بالا به این ترتیب است: چگونگی شناخت کسانی که از واکنش وارونه استفاده می کنند ( یعنی در دل تمایل به سکس و پرخاشگری دارند): این افراد 2 ویژگی عمده دارند که به سادگی از افراد صالح و با انگیزه درست باز شناخته می شوند:

1 - افرادی که از واکنش وارونه استفاده می کنند در کارشان افراط و زیاده روی می کنند و خارج از ضوابط و چارچوب تعیین شده رفتار می کنند. انرژی بیش از انتظاری را صرف مبارزه با مسائل سکس و پرخاشگری می کنند. هر کجا می نیشنند فقط در رابطه با سکس صحبت می کنند . همیشه نگرانی اشان فقط مسائل سکسی است. گویی در جامعه هیچ معضل دیگری وجود ندارد . روز ، شب ، تعطیل ، میهمانی ، تفریح و همه چیزشان را روی این مبارزه اشان می گذارند . دیگران آنها را فقط به همین صفت می شناسند. اگر بگویی تذکر بده ، آنها میروند کتک می زنند ، اگر بگویی کتک بزن آنها می روند و فرد را می کشند و ...

2 - چون این افراد در باطن و خودآگاهشان تمایل به مسائل سکس و شهورت دارند.
لذا بعضی مواقع سرنخ هایی بروز می دهند که نشان دهنده باطنشان هست:

الف / اعمال سهوی ، اشتباهات لفظی و جملات مثبت در مورد سکس و پرخاشگری که نشان دهنده علاقمندی و انگیزه آنهاست. مثلا اینگونه صحبت می کنند: ( رفتم جلو به آن پسر و دختر گفتم درست نیست در انظار عمومی چنین ظاهر شوید ، شما چه نسبتی با هم دارید ، راستی پیش خودمان باشد عجب دختر قشنگی هم بود ، دختر به این با نمکی ندیده بودم )

ب / شوخی ها : شوخی های این افراد غالبا مضامین سکسی و پرخاشگری دارد. مثال : ( مثل اینکه همه مردم دوست دختر یا دوست پسر دارند ، ما هم که شش انگشتی نیستیم بهتره برای خودمان دست و پا کنیم ) ج / رویاها : در تعریف خوابها و رویاهایشان این مضامین شهوانی و پرخاشگری به چشم می خورد همچنین اکثر صحبت ها ، خاطرات ، مطالعات و .... در رابطه
با عشق ، دختر ، سکس ، رابطه جنسی و مبارزه با آنهاست.

د / در خلوتشان نوع دیگرند. و شاید این بیت شعر در مورد این افراد سروده شده است که : واعظان کین گونه جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می رسند آن کار دیگر می کننـــــــد. ( باتشکر از همکار محترم آ قای تقی پور)



0 Comments:

Post a Comment

<< Home